Massasje som gjer godt :)

Ulike typer massasje

Vi opererer med to ulike former for massasje, som igjen har to ulike hensikter. Vi har en variant som tar for seg det mentale aspektet ved kroppen din, og en annen variant som tar for seg den fysiologiske biten. Ta vare på deg selv, og ta i bruk det flere tusen år gamle håndverket her på Optimal Helseklinikk.

Mange «unner seg» massasje fordi det er behagelig og avslappende. Det gir en god følelse av velbehag under massasjen, og i etterkant når man har fått senket skuldrene og roet ned. Dette kalles gjerne velværemassasje, og er en veldig populær massasjevariant som mange har et forhold til.

Massasje kan være noe man «unner seg» når man føler man har fortjent en belønning, eller ønsker å gi i gave til noen som fortjener det. I seg selv er denne massasjetypen veldig fint å ta i bruk om man har et behov for å slappe av og roe ned hverdagslig stress.

Den typen massasje som kanskje færre kjenner til, er den terapeutiske og behandlende massasjen. Dette er massasje som brukes når man skal behandle muskelplager og typiske vondter som relateres til muskulatur og nærliggende bindevev. Denne behandlingsformen har mange ulike navn – sportsmassasje, tverrmassasje og klassisk massasje for å nevne noen. Den største forskjellen på velværemassasje og terapeutisk massasje er i hovedsak hvilke teknikker og grep massøren bruker, og hvor dypt man velger å massere. Atmosfæren under massasjen kan også variere mellom de to. Vi bruker også kopping ved behov/om dette er et ønske.

På Optimal Helseklinikk i Ørsta tilbyr vi begge deler hvor hver enkelt runde med massasje tilpasses den som skal masseres. Vi jobber veldig mye tverrfaglig mellom massør, kiropraktor og fysioterapeut, hvor vi tilpasser behandlingen ut i fra de behovene som oppstår.

Hvorfor skal man få massasje?

Alle vil en eller flere ganger i løpet av livet kjenne på «hverdagslige vondter». Slike vondter kan være relatert til aktivitet eller jobb som kommer over kort tid av en spesifikk hendelse, altså en akutt smerte, eller smerter som kommer snikende over tid, alt i fra dager til år.

Årsaken kan være en lite optimal arbeidsstilling, eller et ensidig bevegelsesmønster som gjør at muskulaturen i området blir overarbeidet, får ikke hvile, blir for stram osv. Dette vil kunne kjennes som stikkende lokal smerte, ilende smerte som kan sprer seg, eller klemmende smerte. Smertene kan trigges både ved aktivitet og hvile.

Typiske steder som ofte blir behandlet er hofteleddsbøyere som er for stramme, sete muskulatur som har blitt mer brukt til sitting enn bevegelse, vond i nakke og øvre rygg av dårlig arbeidsstilling, vond korsrygg ved mye dårlig løfting og skuldre som aldri får hvile for å nevne noen.

Musklene våre er laget for å brukes, men de må også få tid til å hvile. Samtidig vil musklene våre si i fra om man bruker dem for mye eller prøver oss på en aktivitet som vi ikke er sterk nok til. Mange sitter mye i dag, gjerne flere timer i strekk, noe kroppen vår kan bli lei av etter en stund. Hvis muskulaturen vår blir brukt for lite, vil den både bli svakere, og mindre tøyelig. Dette er fordi kroppen vår tilpasser seg de aktivitetene vi utsetter den for. Kroppen trenger ikke sterke og bevegelige muskler hvis den ikke har et behov for det. Hvis man sitter foran en skjerm en hel dag, vil da de svake og lite tøyelige musklene begynne å gjøre vondt.

Det samme gjelder om man har en veldig fysisk aktiv jobb eller hobby man driver mye med. I dette tilfellet kan man få en overarbeidet muskel som får for lite hvile mellom hver gang man bruker den. Hvis en muskel kun arbeider med samme bevegelse over tid, og ikke blir tøyd eller massert i ulike retninger, vil muskelen etter hvert bli for stram, og kan gi smerter under aktivitet og hvile.

Forebygging eller etterbehandling

Forebygging av slike hverdags vondter er uten tvil å anbefale. Vet du at du har en jobb eller jevnlig aktivitet som kan gi deg muskelplager anbefaler vi å få massasje i det aktuelle området før smertene oppstår.

Er skaden allerede skjedd vil massøren jobbe med å myke opp muskulaturen som forårsaker smertene. Det optimale behandlingsløpet er å få mye behandling i starten for å gjøre muskelen frisk igjen, for så å vedlikeholde etterpå. I behandlingsprosessen må man ha tålmodighet. Man kan sammenligne det med alt annen trening som gjør en endring i kroppen, det tar tid.

Vi anbefaler at du tøyer ut i de områdene som er utsatte for å holde muskulaturen tøyelig, og trener for å gjøre kroppen sterk. Gjør du dette sammen med massasje vil du minske sjansen for hverdags vondter, eller komme tilbake raskere om skaden allerede har skjedd.

Nyere forskning antyder at klassisk massasje kan virke smertelindrende, gi mindre stivhet i kneet og forbedre funksjon i kneet! Les meir om det her.

For å bestille massasje/muskelterapi eller kopping, trykk her