Bestill time

Klikk her

Bestill Yoga/Pilates

Klikk her

I dag skal vi knuse to vanlige misoppfatninger knyttet til kneartrose.

Artrose kan defineres som slitasjeforandringer i et ledd, og har en sterk sammenheng med høy alder. (1) Genetikk (2), anatomiske forhold (3), fedme og tidligere kneskader er andre faktorer som kan være med å påvirke utviklingen av artrose. (3)

  1. Misoppfatning: Artrose betyr at man må leve med smerter.

De fleste som har knær med slitasjeforandringer har faktisk lite eller ingen kneplager. En stor studie viser at 19-43 % av personer over 40 år har slitasjeforandringer i knærne, uten å oppleve kneplager. (4)

 

  1. Misoppfatning: Fysisk aktivitet og trening fører til slitasje og er skadelig for kneet.

Fysisk aktivitet og tilpasset trening er bra for å vedlikeholde kneets funksjon, redusere smerter og stivhet i kneet, og øke livskvalitet. (5) (6) (7) Trening fører IKKE til økt slitasje i artroseknær. (8)

 

Så hva kan du gjøre for å leve godt med dine knær?

Fysisk aktivitet, trening og vektnedgang har som nevnt en positiv effekt på de fleste av de negative plagene man kan oppleve ved artrose. Vi anbefaler at du tar kontakt med fysioterapeut som kan hjelpe deg med å tilpasse treningsøvelser og aktivitetsnivå. På denne måten kan du leve et aktivt liv med et kne som fungerer best mulig!