Vondt i kneet? Har du hørt om Schlatters?

Har du hørt om Schlatters?

Er barnet ditt glad i å være aktiv, men sliter med smerter i begge knær? Eller nærmere bestemt rett under kneskål? Da kan dette muligens være det vi kaller for Osgood Schlatters.

Mange foreldre er usikker på hva dette kan være og det er tungt å se sine egne barn ha smerter. Man tenker kanskje at det er voksesmerter, men det går jo over. Barna har gjerne lyst til å fortsette med idretten sin ettersom det er sosialt og gøy. Hva gjør man hvis smertene vedvarer og ikke går over? Kjenner du deg igjen? Eller har du barn i samme situasjon?

Heldighvis er kunnskapen om Schlatters blitt bedre blant helsepersonell og hvordan vi skal behandle det.

Dett er en veldig vanlig tilstand hos aktive barn!

Hva er Osgood Schlatters?

Kort fortalt er Schlatters en betennelse i feste der den store lårmuskelen fester til skinnebenet under kneskålen. Dette stedet er en vekstsone som er aktivt med å bygge nytt bein. Oppstår ofte hos barn 10-16 år som er aktive og i en voksende fase. Lårmuskulaturen blir ofte belastet mye og repeterende sammentrekninger hos aktive barn kan tenkes å være årsaken. Gutter rammes tre ganger mer hyppig enn jenter. En studie viser at økt fysisk aktivitet hos barn som tidligere har vært relativt innaktive har større risiko for å rammes av Osgood Schlatters(1).

Bilderesultat for schlatters

Symptomer:

• kan minne om voksesmerter
  • moderate til intense smerter i skinnebeinet under kneskålen
  • forverres spesielt ved gjentakende aktivitet som hopping og landing
  • kan også forverres av løping, vridning og brå stopp eller direkte slag mot kneet
  • smerter ved løping i nedoverbakke eller ned trapper
  • smerter ved sitting på knær
  • området kan være ømt og vondt ved berøring

Smertene vedvarer ofte mellom 6-18 måneder, men det er ikke uvanlig at de kan vedvare mye lenger også. Ikke vent for lenge med å kontakte fagperson.

Hva kan du gjøre hvis barnet ditt har vondt i kneet?

• kontakt en fagperson for å finne årsaken til smertene og stille korrekt diagnose
  • det anbefales at barnet fortsetter med aktivitet og idrett så langt det går, men unngår de bevegelser som gir smerter. Dette kan innebære at de ikke kan være med på kamper, men at de likevel kan være med på trening som er til stor fordel og kan gi håp spesielt for de som satser på idretten sin
  • daglig tøying av lårmuskulaturen (etter veiledning av fagperson)
  • bruk av schlatters-bånd (kan kjøpes hos de fleste sportsbutikker)
  • bruk av ispose spesielt etter trening eller kamp
  • selvtaping ved aktivitet for å avlaste quadricepssenen (etter veiledning av fagperson)
  • bruk av foamroller på stram muskulatur, trykk her for å se video av hvordan du kan bruke foamroller 🙂

Hvordan kan Osgood Schlatters behandles?

90 % blir bedre av konservativ behandling som inkluderer tilpassing av aktivitet, ising og øvelser (2). Noen blir bedre av seg selv, men noen opplever at det kan dannes en kul rett under kneskålen. Dette er nytt bein som vokser i vekstsonen. Dette skjer fordi det er en konstant betennelse i området som kroppen prøver å reparere. Har det kommet så langt må man kanskje foreta ett kirurgisk inngrep.

• IMS nålebehandling av lårmuskulatur
  • Leddkorrigerende behandling av kne og bekken hos kiropraktor eller manuellterapeut
  • Muskulær behandling
  • Øvelser for tøyning og styrke (i samråd med fagperson)

Kiropraktoren og fysioterapeuten sjekker ofte korsrygg samt bekken ettersom forskjell i styrkeforhold mellom lårmusklene har vist seg å påvirke Schlatters. Denne ubalansen mellom muskulaturen i låret kan føre til økt overbelastning. Leddbehandling av bekken kan føre til at lårmuskulaturen aktiveres bedre, og at muskulaturen slapper mer av og derfor reduseres også risikoen for skade (34). Klinisk erfaring viser at denne type behandling sammen med behandling av stram muskulatur og hjemmeøvelser kan være effektivt ved behandling av Osgood Schlatters sykdom (5). Ankel og stillingen til foten kan også ha en effekt på hvordan lårmuskulaturen belastes og må tas hensyn til ved behandling.

Flere av våre terapeuter har spesialkompetanse på idrettsskader og kan hjelpe barnet ditt til en smertefri treningshverdag. Ikke vent for lenge med å ta kontakt.

Ønsker du en time kan du ringe på 700 66 465 eller booke online ved å trykke her