Det kjennes ut som noe har “glidd” ut i ryggen?

Dette får vi høre med mange av våre pasienter. Heldigvis så kan ikke mellomvirvelskivene skli ut! Prolaps liker vi å kalle det. Dette fordi det er mer som en kollaps av materialer i mellomvirvelskivene. Detter er assosiert med store smerter og nedsatt funksjon hos pasientene. Mange frykter at ryggen er ødelagt for alltid! Dette er forøvrig ikke sant. Prolaps er vanlig og redselen for prolaps er vist seg å være farligere enn prolapsen i seg selv (1).

Hva er en prolaps?

Prolaps er en en kollaps av mellomvirvelskivene i ryggen. Mellomvirvelskivene er bruskplater med en myk geleaktig kjerne. De er viktige støtdempere og tillater bevegelse i ryggsøylen. Se for deg “løkringer”. De ytterste ringene er veldig sterke og tåler mye belastning. I midten sitter dette geleaktige materialet, hvis det blir rifter i ringene utover vil dette materialet bli skviset utover. Til slutt blir det en slags utposning av dette materialet. Dersom dette trykker på en nerve vil pasienten oppleve smerter ned i benet.

Hva er årsaken til at man får prolaps?

Prolaps i ryggen skjer som regel uten forvarsel og oppstår plutselig. Det er ett resultat av langvarig belastning eller akutt traume. Noen viser seg å være arvelig predisponert. Det forekommer sjelden prolaps i en sunn skive. Personer mellom 30 – 50 år er den gruppen som er mest representert. Slitasjeforandringer over tid som ensidig arbeid, tunge løft, statisk arbeid kombinert med lite trening viser seg å være risikofaktorer for prolaps.

Symptomer

Akutte smerter i korsrygg med stråling ned i benet som oftest på en side. Kom plutselig. Sterke smerter i alle bevegelser. Skytende og elektrisk følelse ned i benet. Kan føle nummenhet/prikking og tap av muskelkraft. I enkelte tilfeller kan man få smerter ned i begge ben. Får man problemer med å holde igjen å gå på do bør man kontakte lege umiddelbart da det kan være trykk mot ryggmargen. I mange tilfeller blir det mye verre å bøye seg fremover og bedre bakover, samt vekk dra den vonde siden. Noen som kjenner seg igjen?

Vurdering og behandling

En kyndig terapeut vil undersøke deg grundig. Nøye sykdomshistorie og kliniske tester vil bli gjennomført. I enkelte tilfeller vil kiropraktoren henvise deg til MR dersom dette er indikert. Ett bilde blir tatt dersom man mistenker trykk på ryggmargen eller annen traume. Vanligvis er det ikke nødvendig med ett bilde av ryggen ettersom det ikke endrer måten vi behandler en prolaps på.

Behandlingen gjennomføres som regel hos kiropraktor og fysioterapeut. Fastlegen blir informert underveis gjennom norsk helsenett.  Behandlingen består som regel av traksjon og muskelavslappende teknikker. Dette for å roe ned omliggende muskulatur som er i spasmemodus. Dette vil føre til at det er lettere å bevege på seg. Behandlingen tar typisk 4-6 uker og du kan forvente 6-10 behandlinger. Mot slutten blir ofte fysioterapeuten koplet inn for rehabilitering og øvelser for å styrke ryggen.

Operasjon er sjelden indikert ved prolaps og forskning viser at konservativ behandling og trening gir bedre resultat enn operasjon. Men dersom pasienten ikke responderer eller det er indikert med en operasjon kan en kiropraktor på lik linje med en lege henvise deg til en konsultasjon med din lokale ortoped.

Hva kan man gjøre selv?

Hold deg i aktivitet innenfor det du er komfortabel med å gjøre. Ikke sett deg i sofaen, det gjør det verre.

• Hold deg aktiv
  • Øvelser som bøye seg i alle retninger inntil smertegrense, bekkenløft, katt – kamel og vindusvisker er fine øvelser man kan gjøre hjemme
  • Gå små turer på ulendt terreng, prøv å unngå asfalt
  • Sykle hvis mulig
  • Bruke kulde fra f.eks noe du har i fryseren og legg på ryggen i 10 min. Dette gjentar du 3-4 ganger pr. dag i 5-6 dager.

Her er to enkle øvelser man trygt kan gjøre 🙂

Kilder:

(1) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ejp.931