Vondt i ryggen?

Hvorfor får jeg vondt i ryggen?

Har du opplevd å få kink i ryggen når du “bare” skal bøye deg ned og plukke opp noe fra gulvet?

Vi tenker kanskje det var årsaken til at man får kink i ryggen, men det er som regel summen av belastning over tid som er hovedårsaken.

Det er svak sammenheng mellom risikofaktorer og ryggsmerter, men følgende har sannsynlighvis noen sammenheng:

• Ensidig arbeid
  • Tunge løft med vridninger
  • Dårlig fysisk form
  • Indre stress “mistrivsel, depresjon osv”
  • Tidligere historikk med ryggplager
  • Traume
  • Slitasje
  • Skiveprolaps

Det er flere strukturer i ryggen som kan som kan gi opphav til smerter i ryggen samtidig.

Det er i de fleste tilfeller helt ufarlig, men svært smertefullt! Musklene “knyter” seg og det kjennes ut som man har krampe i ryggen. Mange opplever også skarpe smerter i form av “hekseskudd”.

Dette er noen av symptomene du kan oppleve:

• Ryggen låser seg plutselig og blir veldig smertefull
  • Tiltagende stivhet i ryggen før smertene kom
  • Smertene sitter ofte på et bestemt punkt i ryggen
  • Avvergende holdning for å unngå smerter
  • Ryggen føles som den svikter
  • Smerter ned i hoftene, sete og ben
  • For mange vil det være verst om morgenen og når man skal reise seg opp fra f.eks en stol

Noen ganger så kan det være en prolaps som irriterer nervene som kommer ut av ryggsøylen eller trange forhold i nerverotkanalen. Da opplever man som regel smerte og nummenhet/prikking ned mot føttene på en eller begge sidene.

Hva kan jeg gjøre selv når jeg får vondt i ryggen?

Bevegelse er nøkkelen 🙂

Hold deg i aktivitet og ligg minst mulig på sofaen! Det er en myte og forskning (2) bekrefter nå at aktivitet er viktig 🙂

I den akutte fasen er nøkkelen variasjon mellom forskjellige stillinger. Så mye aktivitet som kroppen tillater ettersom det kan være smertefullt, men det er helt ufarlig.

Øvelser som firefotstående krum – svai og bekkenvipp er enkle trygge øvelser for ryggen (se bilde).

I den akutte fasen 0-72 timer viser forsking (3) at ved å bruke ispose er effektiv for å roe ned smertene. F.eks 3×10 min med ispose i 3 dager.

Mange spør om smertestillende. I den akutte fasen viser forskning at ibux, ibuprofen, vimovo, voltarol og lignende preparater har liten til moderat effekt på akutte ryggsmerter. Paracet (4) har vist seg å ikke ha noe effekt på akutte ryggsmerter. Så anbefalingen er å klare seg uten, men hvis man skal ta noe er det ibux 3 x 400mg i 3 dager som er retningslinjene (5).

Når bør jeg oppsøke hjelp?

Selv om akutt kink i ryggen er helt ufarlig bør du oppsøke hjelp dersom:

• Du føler deg utrygg og lurer på om det kan være noe farlig
  • Det ikke gir seg i løpet av ett par dager – Det viser seg å oppsøke og komme igang med øvelser er svært gunstig for å få kontroll på smertene
  • Smertestillende hjelper ikke og du har konstante smerter
  • Du merker nedsatt muskelkraft i lår, legg eller fot
  • Du har vondt etter en ulykke
  • Du har hatt ufrivillig vekttap, feber eller verk i kroppen
  • Hvis man opplever at man mister kontroll på vannlating skal man ta kontakt med legevakt umiddelbart da det kan være noe som trykker mot ryggmargen

Hva kan en kiropraktor hjelpe deg med?

En kiropraktor er autorisert helsepersonell og primærhelsekontakt. Det betyr at du kan komme til oss uten henvisning fra legen. Hos kiropraktoren vil dere gå grundig gjennom det som har skjedd, gjennom en samtale (anamnese) der du som pasient forteller oss litt om hva som har skjedd. En grundig undersøkelse for å finne ut av hva det kan være for noe. Grundig og enkel forklaring på hva problemet er på grunnlag av undersøkelsen. Kiropraktoren vil i samråd med deg og dine behov komme opp med en behandlingsplan for å hjelpe deg best mulig. En kiropraktor kan henvise til supplerende undersøkelser som røntgen, MR og CT, henvise videre til andre helseinnstanser, sykemelde deg i 12 uker og samarbeider med din fastlege gjennom helsenett. Forskning viser at trening sammen med behandling gir best effekt på korsryggsmerter. Derfor vil kiropraktoren ofte anbefale en tverrfaglig tilnærming med fysioterapeut og massør.

En typisk behandling hos kiropraktor inneholder:

• IMS nålebehandling
  • Triggerpunktbehandling
  • Mobiliseringsteknikker
  • Aktive tøyeteknikker
  • Leddkorrigerende behandling

Hva skyldes ”knekkelyden”?
Ved utførelse av kiropraktorenes leddkorreksjon kan det ofte høres en karakteristisk ”knekkelyd”. Lyden kommer av små gassbobler som dannes og frigjøres fra leddet i forbindelse med behandlingen. Det er altså ikke bein som glipper over hverandre, brekker i to eller lignende!

Kan jeg få ”slark” i leddene av manipulasjonsbehandling?
Nei. Leddkorrigerende behandling er en skånsom behandlingsform og vil på ingen måte påvirke leddenes normale struktur og funksjon.

For mer informasjon om hva en kiropraktor gjør kan du gå inn på Kiropraktorforeningens nettsider her

Kilder
  1. https://oslo-universitetssykehus.no/Documents/FORMI,%20forskningsenhet%20for%20muskel%20og%20skjeletthelse/Brosjyrer/Pasientbrosjyren%20verdt%20%C3%A5%20vite%20om%20vond%20rygg.pdf
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3048226/